161
Abstract Views
141
PDF Download
Article

The Impact of Instrumental Music Therapy on Student’s Anxiety Facing College Entrance Examination: Pengaruh Terapi Musik Instrumental Terhadap Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian Masuk Perguruan Tinggi Negeri

, ,
Pages 53 - 62

Abstract





SBMPTN is a joint selection to enter state universities. Intense competition between participants can trigger student anxiety. Excessive anxiety can affect the escape of the participants. The treatment given was in the form of instrumental music therapy. Music is therapeutic, which means it can heal. Instrumental music therapy can provide a sense of relaxation and comfort for listeners. It is known that the effect of giving instrumental music therapy on student’s anxiety in facing state university entrance exams. The research subjects were 110 students consisting of science and social studies majors. The research instrument used the Depression Anxiety Stress Scale 42 (DASS-42). Hypothesis testing was analyzed using Wilcoxon and Mann Whitney. There are differences in anxiety between pretest and posttest on instrumental music therapy (p value = 0.000) and leaflets (p value = 0.000). There was a significant difference in the treatment of instrumental music therapy as evidenced by the difference in the mean anxiety between the intervention group and the control group, which obtained a Sig (p value) of 0.000 (p value <0.05). Providing instrumental music therapy can have a significant effect on reducing student anxiety in facing state university entrance exams.


 


SBMPTN merupakan seleksi bersama masuk perguruan tinggi negeri. Persaingan ketat antar peserta dapat memicu kecemasan siswa. Kecemasan berlebih dapat memengaruhi kelolosan para pesertanya. Perlakuan yang diberikan berupa terapi musik instrumental. Musik bersifat terapeutik yang artinya bisa menyembuhkan. Terapi musik instrumental dapat memberikan rasa rileks dan nyaman bagi pendengarnya. Penelitian ini berjenis quasi experimental design dengan rancangan pretest and posttest control group design. Subjek penelitian sebanyak 110 siswa terdiri dari jurusan IPA dan IPS. Instrumen penelitian penggunakan Depression Anxiety Stress Scale 42 (DASS-42). Uji hipotesis dianalisis menggunakan Wilcoxon dan Mann Whitney. Terdapat perbedaan kecemasan antara pretest dan posttest pada terapi musik instrumental (p value = 0.000) dan leaflet (p value  = 0.000). Terdapat perbedaan yang signifikan dari perlakuan terapi musik instrumental dibuktikan dengan selisih mean kecemasan antara kelompok intervensi dan kelompok kontrol didapatkan Sig (p value) yakni 0.000 (p value<0.05). Pemberian terapi musik instrumental dapat memberikan pengaruh yang signifikan terhadap penurunan kecemasan siswa dalam menghadapi ujian masuk perguruan tinggi negeri.





There is no Figure or data content available for this article

References

  • Elisabeth, R., Erda, R., Alba, A. D., & Yunaspi, D. (2017). Pengaruh Pemberian Terapi Musik Klasik Terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Dalam Menyelesaikan Tugas Akhir Di Stikes Mitra Bunda Persada Batam Tahun 2017. Semnas MIPAKes, 1(1), 38–48.
  • Ellys, E., Luh Widani, N., & Hary Susilo, W. (2021). Pengaruh Terapi Musik Klasik Terhadap Tingkat Kecemasan dan Hemodinamik Pasien Coronary Angiography dan Percutaneous Coronary Intervention di RS Jantung Diagram Cinere. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 4(1), 50–55. https://doi.org/10.56338/mppki.v4i1.1390
  • Giordano, F., Losurdo, A., Quaranta, V. N., Campobasso, N., Daleno, A., Carpagnano, E., Gesualdo, L., Moschetta, A., & Brienza, N. (2022). Effect of single session receptive music therapy on anxiety and vital parameters in hospitalized Covid-19 patients: a randomized controlled trial. Scientific Reports, 12(1), 1–9. https://doi.org/10.1038/s41598-022-07085-8
  • Hanifuddin, I. M., & Cahyono, R. (2021). Hubungan antara Social Comparison dengan Self Esteem pada Alumni SMA/sederajat Yang Menjalani Gap Year. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(1), 859–869. https://doi.org/10.20473/brpkm.v1i1.27032
  • Hendricks, C. B. (2001). A study of the use of music therapy techniques in a group for the treatment of adolescent depression. N Abstracts International, 62(2-A).
  • Hudiyawati, eka lavenia martini dan dian. (2020). Pengaruh Pemberian Terapi Musik Klasik Terhadap Perubahan Tekanan Darah Pada Penderita Penderita Hipertensi. Naskah Publikasi, 53(9), 1689–1699.
  • Larasati, D. M., & Prihatanta, H. (2019). Pengaruh Terapi Musik Terhadap Tingkat Kecemasan Sebelum Bertanding Pada Atlet Futsal Putri. Medikora, 16(1), 17–29. https://doi.org/10.21831/medikora.v16i1.23476
  • Lauditta, A. E. K. A., Ariana, A. D., Psikologi, F., & Airlangga, U. (2021). Buletin Riset Psikologi dan Kesehatan Mental Hubungan antara Efikasi diri dengan Kecemasan dalam menghadapi Ujian SBMPTN pada Siswa SMA. 1(2), 1246–1252.
  • Margiyati, M., & Bahtiar Dwi Cahyo. (2022). Penerapan Terapi Musik Dalam Menurunkan Kecemasan Remaja Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Keluarga Wilayah Binaan Puskesmas Pegandan Semarang. Jurnal Keperawatan Sisthana, 7(2), 43–50. https://doi.org/10.55606/sisthana.v7i2.122
  • Novianti, A. C., & Yudiarso, A. (2021). Terapi musik sangat efektif untuk menurunkan perilaku atau gangguan kecemasan (anxiety disorder): Studi meta analisis. Jurnal Psikologi Udayana, 8(1), 58. https://doi.org/10.24843/jpu.2021.v08.i01.p06
  • Putri, D. M. B. S., Adiputra, L. M. I. S. H., Tirtayasa, K., & Juhanna, I. V. (2022). Gambaran tingkat kecemasan dalam menghadapi UTBK SBMPTN pada calon mahasiswa baru angkatan 2020/2021 di Denpasar. Intisari Sains Medis, 13(3), 575–583. https://doi.org/10.15562/ism.v13i3.1506
  • Ramda, A. H., Gunur, B., Mulu, H., & Makur, A. P. (2021). Kecemasan Matematis: Perspektif Sosial Demografi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 391. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3244
  • Saifudin, M., & Wijaya, P. (2016). Pengaruh Terapi Musik Klasik Terhadap Tingkat Kecemasan Remaja Putra (13-15 Tahun). Journal of Ners Community, Vol 07(1), 21–32. https://jurnal.poltekkes-soepraoen.ac.id/index.php/HWS/article/download/90/25
  • Siti Nur Hasina, Siti Yumnah, L. P. (2022). Menurunkan Kecemasan Remaja Dengan Terapi Modifikasi Relaksasi Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan, 14(2), 455–464.
  • Sudaryat, G. G., Nuripah, G., & Alie, I. R. (2020). Gambaran tingkat kecemasan siswa SMA Negeri 12 Bandung sebelum menghadapi ujian SBMPTN tahun ajaran 2018-2019. Prosiding Pendidikan Dokter, 6(1), 123–126.
  • Sulistyorini, S., Hasina, S. N., Millah, I., & ... (2021). Music Therapy to Reducing Adolescent Anxiety During the Covid-19 Pandemic. Jurnal Ilmu …, 4(2), 289–296. http://www.journal.ppnijateng.org/index.php/jikj/article/view/944
There is no Supplemental content for this article.

How to Cite This

Firdiana Invira Rahma, Sutejo, & Sarka Ade Susana. (2023). The Impact of Instrumental Music Therapy on Student’s Anxiety Facing College Entrance Examination: Pengaruh Terapi Musik Instrumental Terhadap Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian Masuk Perguruan Tinggi Negeri. Caring : Jurnal Keperawatan, 12(2), 53–62. https://doi.org/10.29238/caring.v12i2.2149

Article Metrics

Download Statistics

Other Statistics

Verify authenticity via CrossMark
Copyright and permissions information is unavailable

Data Availability

 

visitorstatistic