52
Abstract Views
PDF Download
Research Articles

Story therapy on children's anxiety that treated in hospital

,

Abstract

Hospitalization will bring some psychological changes in the child. One effort that can be done to reduce anxiety is through play therapy. This study aims to determine the influence of story therapy on children who hospitalized. This study was a quasi-experimental design. The observations is made twice to compare and determine  the patient’s anxiety children performed by picture story and without picture story therapy. There were differences between the treatment group and the control group before (p-value = 0.141) and after the treatment (p-value = 0.033) of story therapy treatment in pediatric patients. Story therapy can reduce children's anxiety while being treated in hospital.

There is no Figure or data content available for this article

References

1. Adriana, D. (2011). Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain Pada Anak. Jakarta: Salemba Medika.
2. Aritonang.I. 2014. Desian dan Analisis Edukasi Gizi Ibu Hamil. Yogyakarta: Leutikabooks.
3. Asfandiyar, (2007). Buku 1 Pengantar Ilmu Keperawatan Anak 1, Cetakan 1, Jakarta, Salemba Medika.
4. Chan, L. 2002. Complimentary/Alternative Therapies in Nursing. In M. Snyder & R. Lindquist (Eds.) (5 ed.). New York: Springer Publishing Company
5. Desmita.(2005). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
6. Djiwando, (2005). Pendidikan anak prasekolah, Jakarta: Rineka Cipta
7. Dorland, W.A.N. (2007). Kamus Kedokteran Dorland. Editor Huriawati Hartanto. Edisi 29. Jakarta: EGC.
8. Frost, Jo. 2009. Tanyakan Pada Supernanny : Solusi Sang Supernanny terhadap 1001 Persoalan mendidik Anak Kandung:Kaifa
9. Guyton & Hall, 2008. Buku Ajar Fisiologi Kedokteran. Edisi 11, Jakarta: EGC.
10. Haryani S, dkk (2012) Pengaruh Terapi Bermain dalam menurunkan Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah (3-5 tahun) yang Mengalami Hospitalisasi Di RSUD Tugurejo Semarang”.
11. Hawari, D. (2010). Manajemen Stres dan Depresi. Jakarta: FKUL.
12. Hidayat, A.A.A. (2007). Metode Penelitian Keperawatan Dan Teknik Analisi Data. Jakarta: Salemba Medika
13. Hikmawati, U.(2011). Pengaruh Terapi Bermain terhadap Kecemasan Anak Usia Pra Sekolah Selama Perawatan pada Anak Usia Pra Sekolah di IRNA II Bangsal Perawatan Anak RSUP Dr. Sardjito Yogyakarta. FK UGM Yogyakarta: Tidak Dipublikasikan.
14. Imam, (2008). Jelaskan Prosedur Medis Agar Anak Tidak lagi Menangis.
15. Kaplan, dkk. (2007). Keperawatan anak & tumbuh kembang. Yogyakarta: Nuha Medika.
16. Laili, I. E. (2012). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Pasa Anak Sekolah Yang di Rawat di Instalasi Kesehatan Anak (INSKA) RSUP Dr. Sardjito Yogyakarta. FK UGM Yogyakarta: Tidak Dipublikasikan.
17. Landreth, (2011). Metode pengajaran di taman kanak-kanak, Jakarta: Rineka Cipta
18. Lisyorini, D. (2006). Pengaruh Terapi Bermain Terhadap Kemampuan Sosialisasi Anak Selama Menjalani Perawatan IRNA RSUP Dr. Sardjito Yogyakarta. Perpustakaan FK UGM Yogyakarta. Jurnal Ilmu Keperawatan, Volume 02, 111-115.
19. Martin (2008). Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
20. Moeslichatoen, (2009). Perawatan Anak Sakit, Jakarta : EGC
21. Muscari, M.(2011). Pediatric Nursing. Edisi 3. USA: Lippincott William And William Inc.
22. Ngastiyah, (2005). Buku Ajar 1 tumbuh kembang anak dan remaja, Cet. Ketiga, CV Sagung Seto, Jakarta.
23. Niven (2006). Psikologi Perkembangan. Alih bahasa oleh istiwidayanti dansoedjarwo). Jakarta : PT Gramedia pustaka.
24. Notoatmodjo, S. 2002. Metodologi penelitian kesehatan. Edisi revisi Rineka Cipta. Perawat dan Bidan. Jakarta : Salemba Medika.
25. Nursalam, Susilaningrum & Utami, (2005). Asuhan Keperawatan Bayi dan Anak Untuk Perawatan dan Bidan, Jakarta: Salemba Medika.
26. Nursalam, (2008). Asuhan Keperawatan Bayi dan Anak (Untuk Perawatan dan Bidan), Jakarta: Salemba Medika.
27. Owens, et al, 2002. The Children’s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ): Psychometric Properties of A Survey Instrument for School-Aged Children. American Academy of Sleep Medicine, 23 (8): 1043-1051.
28. Potter,P. A, and Perry,G. P. (2005). Buku Ajar Fundamental Keperawatan, Konsep, Proses dan Praktik, Volume 2. Alih Bahasa Indonesia, Jakarta: EGC.
29. Rahmawati, A. dan Murniasih, E. (2007). Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Tingkat Kecemasan Akibat Hospitalisasi Pada Anak Usia Pra Sekolah Dibangsal L Perawatan Anak RSUP DR. Soeradji Tirtonegoro Klaten. Jrnal Kesehatan Surya Medika Yogyakarta, hal, 1-13.
30. Safaria, T.(2005). Autisme Pemahaman Baru Untuk Hidup Bermakna Bagi Orang Tua. Jakarta: Penerbit Graha Ilmu.
31. Santrock, J. W. 2011. Masa Perkembangan Anak (Children). Jilid 2. Edisi 11. Jakarta: Salemba Humanika.
32. Rudolp, A.M. (2005). Rudolp Pedriatic. Edisi 21. New York: McGraw-Hill.
33. Saryono,(2011). Metodologi Penelitian Keperawatan. Purwekerto: UPT Percetakan dan Penerbitan UNSOED. Medika Yogyakarta, hal. 1-13.
34. Solikhah,(2010). Therapuetic peer play sebagai cara menurunkan kecemasan anak usia sekolah selama hospitalisasi. Fakultas Ilmu Keperawatan Universitan Indonesia. http://lontar.ui.ac.id (diakses 10 juni 2016).
35. Suherman (2010). Pedoman Diagnosa dan Terapi Ilmu Kesehatan Anak ,Ed 2. Jakarta: Bagian/SMF ilmu Kesehatan Anak FKUHP/RSHS.
36. Supartini, Y. (2009). Buku Ajar Konsep Dasar Keperawatan Anak. Jakarta: EGC.
37. Suparto, H. (2003). Mewarnai Gambar Sebagai Metode Penyuluhan Untuk Anak ; Study Pendahuluan Pada Program Pemulihan Anak Sakit Irna Rsup DR. Soetomo Surabaya, at http//:pediatric.com/Indonesia-jawa timur Surabaya. Diakses 25 april 2015.
38. Suwarsih, (2009). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kecemasan Pda Anak Usia Pra Sekolah 3-5 Tahun Terhadap Tindakan Keperawatan Dibangsal Anak Anggrek RSUD Panembahan Senopati Bantul. Stikes A. Yani Yogyakarta: Tidak Dipublikasikan.
39. Stuart, G. & Sundeen. (2005). Principles and Practise of Psyhlatic Nursing. 5th Edition. Missiouri: Mosby Years Book.
40. Stuart, (2006). Keperwatan Jiwa. Alih Bahasa Indonesia, Jakarta: EGC
41. Tedjasahputra, (2008). Buku Ajar 1 Tumbuh Kembang Anak dan Remaja. Cet. Ketiga, CV Sagung Seto, Jakarta: EGC
42. Townsend, M.C. (2009). Buku Saku Diahnosis Keperawatan Psikiatri: Rencana Asuhan dan Medikasi Psikotropik (Nursing Diagnoses in Psychiatric Nursing: Care Plans and Psychotropic Medications), Jakarta: EGC
43. Whaley & wong's. 2002. Nursing Care Of Infant and Children. Inc. St. Louis Missoun : Mosby year Book
44. Whaley and Wong.(2008). Perawatan Bayi dan Anak Edisi 6. Jakarta:EGC
45. Widyasari, C. (2014). Pengaruh terapi Bermain Terhadap Penerimaan Tindakan Invasif pada Anak Pra Sekolah di IRNA RSUD Ngudi Waluya, Wlingi, Blitar. Jurnal Prodi Keperawatan Lawang Poltekes Depkes Malang.Hal.1-7.
46. Widyastuti, U. (2008). Mengoptimalkan 9 Zona Kecerdasan Majemuk Anak. Sleman: Luna Publisher
47. Wong, Donna L. 2008. Buku Ajar Keperawatan Pediatrik Volume 1. Edisi Keenam, Jakarta:EGC
48. Wong, D. L. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pedatrik. Alih Bahasa Indonesia. Jakarta : EGC.
49. Yusuf, (2007). Perkembangan Psikologi Anak. Jakarta : Erlangga
There is no Supplemental content for this article.

How to Cite This

Suryani, E., & Bakrie, M. H. (2022). Story therapy on children’s anxiety that treated in hospital. Jurnal Kesehatan Ibu Dan Anak, 15(1). https://doi.org/10.29238/kia.v15i1.1169

Article Metrics

Download Statistics

Downloads

Download data is not yet available.

Other Statistics

Verify authenticity via CrossMark

Copyright and Permissions

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Publishing your paper with Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak means that the author or authors retain the copyright in the paper. Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak granted an exclusive reuse license by the author(s), but the author(s) are able to put the paper onto a website, distribute it to colleagues, give it to students, use it in your thesis etc, even commercially. The author(s) can reuse the figures and tables and other information contained in their paper published by Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak in future papers or work without having to ask anyone for permission, provided that the figures, tables or other information that is included in the new paper or work properly references the published paper as the source of the figures, tables or other information, and the new paper or work is not direct at the private monetary gain or commercial advantage.

Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.

Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak Open Access articles are distributed under this Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA). Articles can be read and shared for All purposes under the following conditions:

  • BY: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • SA:  If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.

Data Availability