390
Abstract Views
470
PDF Download
Original Research

Pembelajaran gizi menggunakan media buku gizi braille dan peningkatan pengetahuan gizi seimbang siswa sekolah dasar penyandang tunanetra

, ,
Pages 32-39

Abstract

Nutrition problem in visually impaired children is similar with normal kid. The problem is caused by lack of knowledge and low application of balance nutrition in everyday life. Therefore, it’s important to educate visually impaired children on nutrition education with media that suit their characteristics. To investigate the effectiveness of nutrition education using the nutrition Braille book toward knowledge of visually impaired children. This research was quasi-experimental with pretest-posttest without control group design, conducted in SLB A YKAB Solo and SLB A ‘Aisyiyah Ponorogo. The intervention was education using the nutrition Braille book. Subjects were elementary students aged 9-13 years in SLB A YKAB Solo and SLB A ‘Aisyiyah Ponorogo with a total respondent of 14 students. Knowledge is measured using a questionnaire. Data were analyzed by paired sample t-test. Based on paired sample t-test output, the results show that there are significant differences in mean scores before and after nutritional education (p=0.000) with an increased rate of 47.7%. Nutritional education using the nutrition Braille book can increase knowledge of balanced nutrition in elementary students with visual impairment.

There is no Figure or data content available for this article

References

  • Desiningrum DR. Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus.; 2016.
  • Magdalena W, Urzedowicz B, Motylewski S, Zeman K, Pawlicki L. Body mass index and waist-to-height ratio among schoolchildren with visual impairment: A cross-sectional study. Medicine (Baltimore). 2016;95(32):e4397.
  • Jones N, Bartlett H. The impact of visual impairment on nutritional status: A systematic review. Br J Vis Impair. 2018;36(1):17-30. doi:10.1177/0264619617730860
  • Aç?l D, Ayaz S. Screening of visually impaired children for health problems. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci). 2015;9(4):285-290.
  • Inarni H, Sinaga T. Pengaruh Penyuluhan Terhadap Pengetahuan Dan Praktik Gizi Seimbang Pada Anak Sekolah Dasar. Media Gizi Pangan. 2017;6(1):58-64. doi:10.32382/mgp.v26i2.1231
  • Hamzar A. Gambaran Pola Makan dan Status Gizi Siswa Sekolah Luar Biasa Negeri Caile, Kecamatan Ujung Bulu, Kabupaten Bulukumba Tahun 2012. Published online 2012.
  • Wahyuni R. Buku Gizi Braille sebagai Media Pendidikan untuk Meningkatkan Pengetahuan Anak Tunanetra. HIGEIA J Public Heal Res Dev. 2017;1(1):59-64.
  • Achadi E, Pujonarti SA, Sudiarti T, et al. Sekolah Dasar Pintu Masuk Perbaikan Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku Gizi Seimbang Masyarakat. J Kesehat Masy Indones. 2010;5(1):42-47. doi:10.21109/KESMAS.V5I1.161
  • Javer DROY. Perbedaan Efektivitas Gigi Dan Mulut Menggunakan Metode Braille Dibandingkan Audio Terhadap Tingkat Pengetahuan Dan Ohi - S Pada Anak Tunanetra ( Buta Total ) Di Yayasan Karya Murni dan YAPENTRA. Published online 2017.
  • Savira SI, Wagino W, Laksmiwati H. Apa yang Berbeda? Kemampuan Kognitif pada Anak Tunanetra Tanpa Pengalaman Visual (Congenital Visual Impairment). JPI (Jurnal Pendidik Inklusi). 2019;3(1):20-39.
  • Sari L. Pengaruh Pendidikan Gizi Dengan Media Audio Visual Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Tentang Pedoman Gizi Seimbang Pada Siswa Sekolah Dasar. Skripsi. Fakultas Ekologi Manusia, Institut Pertanian Bogor; 2016.
  • Sari P. Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman Gaya Belajar untuk Memilih Media yang Tepat dalam Pembelajaran. Mudir J Manaj Pendidik. 2019;1(1):58-78.
  • Notoatmodjo S. Promosi Kesehatan Teori Dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta; 2014.
  • Yurni AF, Sinaga T. Pengaruh pendidikan gizi terhadap pengetahuan dan praktik membawa bekal menu seimbang anak sekolah dasar. Media gizi Indones. 2017;12(2):183-190.
  • Kurdanti W, Khasana TM, Fatimah AS. Pengaruh Media Promosi Gizi terhadap Peningkatan Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Gizi pada Siswa Sekolah Dasar. Gizi Indones. 2019;42(2):61-70.
  • Suparyanti K, Kusmiyati Y, Meilani N. Pengaruh Media Booklet Braille Terhadap Peningkatan Pengetahuan Kesehatan Reproduksi Pada Remaja Tunanetra Di Asrama Yaketunis Yogyakarta Tahun 2019. Published online 2020.
  • Nuryanto N, Pramono A, Puruhita N, Muis SF. Pengaruh pendidikan gizi terhadap pengetahuan dan sikap tentang gizi anak sekolah dasar. J Gizi Indones (The Indones J Nutr. 2014;3(1):32-36.
  • Putri AG, Aritonang I, Kurdanti W. Efektivitas Pemberian Kartu YU-SB (Yugioh Sayur Buah) Sebagai Media Peningkatan Pengetahuan Sayur dan Buah Siswa Sekolah Dasar. J Teknol Kesehat (Journal Heal Technol. 2020;16(1):35-42.
  • Situmorang RM, Muhibbuddin M, Khairil K. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia. J Edubio Trop. 2015;3(2).
  • Dewi ER. Efektivitas Media Buku Braille HIV/AIDS dalam Meningkatkan Pengetahuan HIV/AIDS Tunanetra di PPSDN Pendowo Kudus. War Bhakti Husada Mulia J Kesehat. 2019;6(2).
  • Ulya E, Budiono I, Mardiana. Efektivitas Media Booklet Braille dalam Meningkatkan Pengetahuan Gizi Anak Tunanetra. Unnes J Public Heal. 2014;3(4):48-55.
  • Busthomi Y. Faktor Utama Keberhasilan Peserta Didik Dalam Menguasai Standar Kompetensi. J Pusaka. 2018;5(2):71-87.
  • Anggereni S, Khairurradzikin K. Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Macromedia Flash dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Materi Hukum Newton. J Biotek. 2016;4(2):333-350.
There is no Supplemental content for this article.

How to Cite This

Pratiwi, A. S., Kurdanti, W., & Iskandar, S. (2021). Pembelajaran gizi menggunakan media buku gizi braille dan peningkatan pengetahuan gizi seimbang siswa sekolah dasar penyandang tunanetra. PUINOVAKESMAS, 2(1), 32–39. https://doi.org/10.29238/puinova.v2i1.1067

Article Metrics

Download Statistics

Downloads

Download data is not yet available.

Other Statistics

Verify authenticity via CrossMark
Copyright and permissions information is unavailable

Data Availability